Strategisk design

Vi bidrar som designstrategisk partner for etablerte selskaper som ønsker fornying og differensiering i markedet, gjennom forbedrede kundeopplevelser og produkter.

 

Rustet for konkurranse

Vi hjelper selskaper med å fornye og aktualisere sine produkter, og differensiere seg i markedet gjennom tydelig design og kommunikasjon. Gjennom velfunderte design- og utviklingsvalg kan bedrifter forberede seg for fremtiden, identifisere og entre nye markeder, gjennom systematisk innovasjonsarbeid. Verden er sammenkoblet, og den globale og lokale konkurransen er stor.

For bedrifter er det viktig å være svært tydelig på hvilke verdier de tilbyr kundene gjennom produktene og tjenestene sine. En grundig markedsinnsikt og brukerforståelse er vesentlig for å kunne ta gode strategiske valg. Dette gjelder både for selskaper som selger B2B, mot det offentlige og for merkevarer som skal nå ut til forbrukere. Den raske utviklingen i teknologi og kulturelle trender gjør det også viktig å være aktuell i både kommunikasjon og designspråk. Vi ser at markedet blir mer og mer opptatt av at produkter er bærekraftig fundert. Å jobbe systematisk med en bærekraftig omstilling vil være avgjørende for å lykkes i markedet, og for at vi kan ta vare på hverandre.

 

“Vi har tidligere brukt Minoko Design til å ta frem konkrete produkter for oss, så det å kunne bruke samme partner for å jobbe ut en strategi for konsepter som går på tvers av hele porteføljen og organisasjonen vår er utrolig spennende.”

— Idunn Bjelland fra Q-free

 
innsikt-Qfree-Idun Bjelland, Kathrine Lindholm.jpg

Den viktige kundeopplevelsen

Kunder og brukere i alle posisjoner er blitt godt vant med produkter og tjenester av høy kvalitet, og stiller derfor høye krav til tingene de skal betale for. I markeder med sterk konkurranse, er det ikke nok å bare levere produkter som oppfyller funksjonen sin. Kjøp og relasjoner bygger i stor grad på emosjonelle aspekter hos kunden. Kundeopplevelsen, CX “customer experience”, er summen av hvordan en kunde opplever alle møtene med din bedrift, som for eksempel gjennom produkter, digitale tjenester, support og markedsføring.

Ved å jobbe systematisk med kundeopplevelsen gjennom designtankegang og design research, kan man utforme produkter og løsninger som gir bedre opplevelser for kunden, noe som gir kunden en opplevd høyere verdi av produktet. Dette betyr i praksis mer fornøyde kunder. Forskning dokumenterer (og det sier kanskje seg selv) at dette igjen reduserer bedriftens kostnader for kundeakkvisisjon, kundelojalitet og kundesupport (Forrester).

Systematisk innovasjon

Å jobbe målrettet med produktutvikling er ikke alltid like oversiktlig i større selskaper. Gjennom systemorientert design hjelper vi bedrifter til å få oversikt over hvordan produkter, ansatte, kunder, ny teknologi og andre elementer henger sammen i sitt eget økosystem. Gjennom oversikt og oppdage nye sammenhenger, er det lettere å identifisere problemområder og mulighetsrom med innovasjonspotensiale på en systematisk måte. I dette arbeidet er det viktig å samle kunnskap og innspill fra både ansatte og kunder av bedriften, og det er også en god måte å bygge forankring både oppover og nedover i organisasjonen. Arbeidet skjer gjerne gjennom felles gigamapping i workshops der representanter fra hele organisasjonen deltar.

COWI-31.jpg
 
 

← Cowi ønsket å legge til rette for mer kreativ utvikling blant sine ansatte, og vi hjalp dem med design og fremstilling av iHub

Nysgjerrig på hvordan vi kan bidra for deg og ditt utviklingsprosjekt?