Startuptips for ferske gründere

Å være gründer eller ha eierskap til en unik idé kan være en ensom sak. I Minoko Design blir vi ofte kontaktet av personer som har en god idé, men som ikke vet hva han eller hun skal gjøre videre med idéen.

 
prosess-copy.jpg
 

Det finnes antagelig like mange gründerbehov som det finnes forskjellige idéer, men det finnes likevel noen grunnleggende spørsmål som bør tenkes gjennom. Vi har laget en gjennomgang av de mest grunnleggende stegene som bør gjennomgås.

Forretningsplan

Strategi, organisasjon og finansiering

Produktutvikling

Forretningsplan

Ofte er det slik at en god idé har sitt utspring i en spesiell innsikt i en problemstilling. Det kan være at man har innsikt fra en bransje og ser hvordan denne innsikten kan løse problemer i en ny bransje. Det kan også være at gjennom spesiell innsikt i en problemstilling så finner man nye måter å løse disse problemene på.

For å sjekke om det faktisk er en god idé man sitter på, er det lurt å tenke gjennom hvem ideen skal løse et problem for, hvordan brukeren skal få tak i løsningen og hvor mye en potensiell kunde er villig til å betale for en løsning.

Gjennom arbeidet med å etablere rammene rundt produktet og idéen er det fornuftig å skaffe seg en oversikt over hvor mye kostnader som skal til for å komme seg på markedet med en løsning. I dette arbeidet kan du komme til oss og vi kan ta en kostnadsfri gjennomgang av prosjektet ditt og estimerer hva som skal til for å komme seg i mål og ut på markedet.

Innovasjon Norge har laget en versjon av “business model canvas” som kan lastes ned og brukes som underlag i arbeidet med å sette opp en forretningsplan:

Her finner du Business Model Canvas fra Innovasjon Norge →

 

Strategi, organisasjon og finansiering

Dersom du ser at du har en idé som du ønsker å satse på, kan du starte arbeidet med å etablere en bedrift. Dette finnes det mange veiledere på, og vår erfaring er at de fleste gründere som kommer innom oss har god kontroll på dette.

Mange gründere som kommer innom er redd for at noen skal stjele idéen deres.

Som de fleste designkontorer har vi konfidensialitet rundt våre kunders ideer. Vi signerer ofte konfidensialitetsavtale med de kunder som ønsker å sikre seg på dette. Det er likevel vår oppfatning at de fleste ideer med fordel kan deles noe. Det er ofte kostbart å ta frem ideer til ferdige produkter og de fleste ideer kan ikke hvem som helst ta nytte av. Vi ser derimot at det kan være nyttig å dele med interessenter for å sjekke den potensielle verdien av en idé og få innspill og erfaringer fra folk som har det. Mange ønsker å hjelpe en gründer og det er mye verdifull informasjon man kan få med seg på veien gjennom å dele.

Det er også i denne fasen du ser at du trenger investorer, lån eller støtte for å kunne gjennomføre realiseringen av bedriften.

Du har oversikt over hvor mye som trengs, men hvordan kan du få tak finansiering?

Gjennom å visualisere ideene dine kan du få akkurat de illustrasjonene som skal til for å forklare din idé til en potensiell investor eller til Innovasjon Norge. Vi kan gjennom et forprosjekt og en workshop få tak i det du ønsker å formidle og skisse opp ideene. Jo mer tid vi bruker, jo mer bearbeidet og tydelig blir idéen. Det betyr at dersom idéen har et stort potensiale, så kan det lønne seg å legge noe mer tid og penger inn i idé skissene, enn en enklere idé, med et mindre potensial. Vi skisser eller modellerer opp idéen avhengig av nivået dere ønsker på illustrasjonene.

Idevisualisering i en tidlig fase av et prosjekt

Idevisualisering i en tidlig fase av et prosjekt

 
Testing av prototype i produktutviklingsprosessen

Testing av prototype i produktutviklingsprosessen

Produktutvikling

Selve produktutviklingsløpet kan være en evig kamp om forbedring, og det er viktig at produktutviklingen gjøres på rett nivå til rett tid.

Gründerselskaper har ofte produkter som skal lanseres i umodne markeder.

Det betyr at det kanskje ikke finnes så mange konkurrenter på akkurat denne løsningen og det viktigste med løsningen er at det funksjonelle er på plass og at kostnadsnivået ligger rett.

En etablert bedrift som skal lansere et nytt produkt i et modent marked der det allerede finnes mange konkurrenter, har ofte et annet krav til raffinering og estetikk. Nivået man velger å legge seg på er noe som defineres i prosjektet og er ofte et resultat av tilgjengelig kapital og tilgjengelig tid.

Det vil være naturlig at en nyetablert bedrift kommer med flere nye versjoner av en løsning etterhvert som man får erfaring med produktet på markedet.

Dette gjør at det kan være vanskelig å sammenligne flere tilbud fra forskjellige design og ingeniørbedrifter der nivået man velger å legge seg på kan være litt vanskelig å definere på forhånd.

“Kill your darlings.”

Vi i Minoko design lytter til hva du ønsker å gjøre med din bedrift og har lang erfaring med å finne løsninger som lar seg realisere på en kostnadseffektiv måte, men noen ganger er vår jobb å utfordre og stille spørsmål ved de løsningene du tenker er best. Vårt team av industridesignere og ingeniører har lang erfaring fra andre prosjekterer og kan se elementer som kan være vanskelig å se selv. Tør å bli utfordret!

Har du en idé du brenner for, og som du vil diskutere potensialet i med oss?

Send oss gjerne litt informasjon eller ring oss for en uforpliktende prat →