Designdrevet innovasjon øker sjansene for å lykkes!

 

Design skaper bedre produkter og tjenester, mer fornøyde brukere og høyere inntekter. Apple har demonstrert kraften i det. McKinsey har dokumentert verdien. Mange norske ledere er positive. Likevel har vi mye å gå på når det gjelder å hente ut verdien fra designdrevet innovasjon.

Med designdrevet innovasjon, også omtalt som «design thinking», kan du utvikle enda bedre produkter og tjenester, og øke lønnsomheten i virksomheten din. En McKinsey-studie av 300 virksomheter på tvers av bransjer og land viste at bedriftene som var ledende på design hadde en årlig vekst som var tre ganger så høy som gjennomsnittet i sin bransje. Her kan du lese mer om hva designdrevet innovasjon er, og hvorfor det virker.

Hva er designdrevet innovasjon?

Styrken til designdrevet innovasjon ligger i tankesettet, måten vi ser og angriper oppgaven. Tilnærmingen tar utgangspunkt i brukeren, ser helheten, dyrker mangfoldighet og søker inn i fremtiden. Basert på innsikt om både rasjonelle, emosjonelle og sosiale behov avdekkes nye ukjente problemstillinger og leder ofte til nye innovative løsninger.

Å være designdrevet betyr å plassere brukere og deres behov i sentrum for all nyskaping. Designdrevet innovasjon omfatter metode og tankesett som til sammen bidrar til innovative løsninger som møter brukerbehov, er teknologisk mulige og kommersielt levedyktige.   

Designdrevet tilnærming handler om å løse virkelige problemer for virkelige brukere. Det gjør vi ved å involvere brukere i prosessen, for eksempel gjennom intervjuer, observasjoner, tester og medskaping. Det er viktig å forstå brukernes kontekst, fortsette å involvere brukere gjennom hele prosessen, og passe på at våre egne forutinntatte oppfatninger ikke kommer i veien for ekte innsikt.

Dyp kundeinnsikt skaper bedre produkter og tjenester

Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og avdekker ofte behov og muligheter som er skjult for konkurrentene. Dette er avgjørende for å utvikle nyskapende produkter og løsninger som kan skille virksomhetens tilbud fra konkurrentenes. Innsikten fører ofte til at virksomheten treffer bedre på brukernes behov. Det gir høyere kundetilfredshet, høyere salg, mindre frafall og bidrar til økte markedsandeler. En fornøyd kunde vil også lettere anbefale dine tjenester til andre

Designere løser problemer og skaper nye løsninger ved å orientere seg rundt mennesket. Designdrevet innovasjon er en menneskeorientert måte å jobbe med innovasjon og utvikling på. Den kobler en analytisk tilnærming med intuisjon og kreativitet. Det er bevist at denne måten å tenke og jobbe på kan gi store gevinster.

Noe av styrken er den metodiske tilnærmingen til det kulturelle, sosiale, emosjonelle og sanselige. Slike menneskelige faktorer får som oftest for liten oppmerksomhet i utviklingsprosesser.


 
 

Bli med på kurs i designdrevet innovasjon!

Kurset er for alle som er nysgjerrig på å teste en ny måte å jobbe på.

Introkurset er et 3,5-timers kurs utarbeidet av DOGA som vil gi oss et første møte med designdrevet innovasjon og en smakebit på hvordan vi kan ta i bruk designmetodikk i vårt innovasjons-arbeid. Vi skal bli kjent med metoden gjennom praktiske øvelser, og det kreves ingen forkunnskaper for å delta. Metoden er overførbar til alle som utvikler og jobber med forbedring av produkter, tjenester og brukeropplevelser. Målet er å begeistre og skape en interesse for denne nye måten å jobbe på.

  • Deltakerne skal forstå verdien designdrevet innovasjon kan skape

  • Kjenne til grunnleggende fremgangsmåte

  • Se bruksområder/ muligheter i egen virksomhet, og motivere til å igangsette prosjekter

Mange virksomheter har løst problemer og skapt betydelig verdi gjennom designdrevet innovasjon. 

Dybdekurset er utviklet som et modulbasert praksiskurs og gir en konkret og relevant anvendelse av designdrevet innovasjon. Kurset er rettet mot endringsagenter og alle som jobber med innovasjon - og som er nysgjerrig på å teste metodikken sammen med kollegaer i egen virksomhet. Kurset er praktisk, hvor læringen foregår gjennom å løse konkrete og relevante utfordringer.  Kurset passer for 2-12 deltagere. Deltagerne både lærer og utvikler gjennom å gjøre en oppgave og reflektere i etterkant. 

Kurset består av 6 moduler, hvor hver modul tar ca 3,5 timer. Det kan gjennomføres over flere uker, eller intensivt over én uke. Vi tilpasser kurset etter deltakernes behov og ønsker.

Kom i gang! 

Høres dette interessant ut, ta kontakt med oss for mer informasjon:

Kathrine: klindholm@minoko.no

│ mobil: 90516613

Jan André: japedersen@minoko.no

│ mobil: 90942726

 
Neste
Neste

Hvordan industridesign kan bidra til suksess